Ontdek 10 leuke en slimme samenwerkingsspelen voor gymlessen die kinderen helpen plezier te hebben, motorische vaardigheden te ontwikkelen en de kunst van samenwerking te leren. Maak bewegen leuk en stimuleer sociale en emotionele groei bij kinderen!
Hendrerit enim egestas hac eu aliquam mauris at viverra id mi eget faucibus sagittis, volutpat placerat viverra ut metus velit, velegestas pretium sollicitudin rhoncus ullamcorper ullamcorper venenatis sed vestibulum eu quam pellentesque aliquet tellus integer curabitur pharetra integer et ipsum nunc et facilisis etiam vulputate blandit ultrices est lectus eget urna, non sed lacus tortor etamet sed sagittis id porttitor parturient posuere.
Sollicitudin rhoncus ullamcorper ullamcorper venenatis sed vestibulum eu quam pellentesque aliquet tellus integer curabitur pharetra integer et ipsum nunc et facilisis etiam vulputate blandit ultrices est lectus vulputate eget urna, non sed lacus tortor etamet sed sagittis id porttitor parturient posuere.
Eget lorem dolor sed viverra ipsum nunc aliquet bibendum felis donec et odio pellentesque diam volutpat commodo sed egestas aliquam sem fringilla ut morbi tincidunt augue interdum velit euismod eu tincidunt tortor aliquam nulla facilisi aenean sed adipiscing diam donec adipiscing ut lectus arcu bibendum at varius vel pharetra nibh venenatis cras sed felis eget.
“Eget lorem dolor sed viverra ipsum nunc aliquet bibendum felis donec et odio pellentesque diam volutpat.”
Nisi quis eleifend quam adipiscing vitae aliquet bibendum enim facilisis gravida neque velit euismod in pellentesque massa placerat volutpat lacus laoreet non curabitur gravida odio aenean sed adipiscing diam donec adipiscing tristique risus amet est placerat in egestas erat imperdiet sed euismod nisi.
Eget lorem dolor sed viverra ipsum nunc aliquet bibendum felis donec et odio pellentesque diam volutpat commodo sed egestas aliquam sem fringilla ut morbi tincidunt augue interdum velit euismod eu tincidunt tortor aliquam nulla facilisi aenean sed adipiscing diam donec adipiscing ut lectus arcu bibendum at varius vel pharetra nibh venenatis cras sed felis eget.
Samenwerken is een vaardigheid die iedereen nodig heeft in zijn/haar leven. Het is een belangrijk aspect bij communicatie. Samenwerken houdt in dat je luistert naar elkaar, kan anticiperen op elkaar en door middel van overleggen een plan maakt en dat samen uitvoert.
Er is dan ook een leerlijn voor samenwerken opgesteld door Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) dat is opgenomen in het onderwijs. Hierin wordt aangegeven dat kinderen moeten leren omgaan met sociale en culturele verschillen in diverse teams, het managen van projecten en het begeleiden van anderen.
Samenwerkingsspelen brengen de vaardigheid samenwerken naar voren zonder dat kinderen het doorhebben. Ze leren samenwerken terwijl ze aan het spelen zijn, terwijl ze plezier hebben dus. Wanneer een vaardigheid met plezier aangeleerd kan worden, zal dit een positief effect hebben op het leerproces.
Zoals hierboven al vermeld; samenwerking is erg belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Gymles is hiervoor uitermate goed geschikt om dit naar voren te brengen. Het is daarom belangrijk dat er in elke gymles wel iets betreft samenwerken plaatsvindt. Denk bijvoorbeeld aan een beginspel, als spel tussen de onderdelen door of als leuke afsluiter! Uiteraard kan eens in de zoveel tijd een les vol met spelletjes en challenges ook zeker geen kwaad!
Wat heb je nodig?
Hoe werkt het?
Alle ballen liggen op een kast (op een hoogte waar de kinderen bij kunnen met hun hoofd). Hier 10-20m verderop staat een andere kast, zonder de bovenkant erop, zodat het een soort bak is. Het is de bedoeling dat de kinderen de ballen overbrengen van de gesloten kast naar de open kast. Dit allemaal.. zonder handen te gebruiken! Wanneer de bal valt, beginnen de kids weer opnieuw!
Wat heb je nodig?
Hoe werkt het?
De kinderen zijn verdeeld in twee groepen. Er staan banken aan de zijkant van de gymzaal. Het ene team zit links, het andere team rechts van de ballen. De docent gooit één van de ballen de zaal in en roept een getal. Dit getal betreft het aantal spelers per team dat het spel gaat spelen wat bij de desbetreffende bal hoort.
Wat heb je nodig?
Hoe werkt het?
Er zijn twee teams. De bedoeling is om aan de overkant te komen. Echter, mogen de kinderen alleen met behulp van de voorwerpen stappen vooruit maken. Ze moeten dus door bijvoorbeeld de hoepel naar voren te gooien, daar in te gaan staan, met het hele team vooruit zien te komen. Maar let op! Alle voorwerpen moeten ook aan de overkant komen.
Wat heb je nodig?
Hoe werkt het?
Bij dit spel werkt iedereen samen. Eén team dus. Het idee is dat er een toren wordt gebouwd waarin alle voorwerpen gebruikt worden. Vervolgens moet het hele team op de toren gaan staan… zonder om te vallen (voor 5 sec)!
Wat heb je nodig?
Hoe werkt het?
Er zijn twee teams, met verschillende kleuren lintjes. Je speelt 4 op een rij, maar dan door met een lintje naar een pylon te rennen en die eromheen te hangen. Maar let op; het gaat in estafettevorm. De volgende uit het team mag dus alweer rennen met een lintje als de vorige terug is. Het gaat om snel nadenken en goed samenwerken, zodat je als team meer kans maakt op de winst!
Wat heb je nodig?
Hoe werkt het?
Dit keer bouwen we geen toren met voorwerpen, maar bouwen we een piramide met elkaar. Een menselijke piramide dus. Lukt het om iedereen op de piramide te krijgen? Kunnen ze ook nog lachen voor een leuke groepsfoto?
Wat heb je nodig?
Hoe werkt het?
Maak meerdere teams. Het doel is om met je hele team aan de overkant te komen. Dit mag alléén met behulp van de hoepel. Nummer één heeft de hoepel om zijn/haar middel. Nummer één rent naar de overkant waar alle overige teamleden in een rij klaarstaan. Nummer twee gaat erbij in de hoepel staan en zo rennen ze samen naar de overkant. Nummer één mag nu uit de hoepel en gaat met zijn/haar hand tegen de muur staan. Nummer twee rent terug naar de rij om zo de volgende op te halen en sluit daarna zelf aan de slinger aan tegen de muur door de hand van nummer één vast te pakken. Etc. Als iedereen in de rij is aangesloten moet de hoepel nog richting de muur gaan… Zonder de handen los te laten! Welk team krijgt dit als eerste voor elkaar?
Wat heb je nodig?
Hoe werkt het?
Er zijn twee teams. Elk team staat verspreid naast de dikke mat aan de brede zijde van de mat. De gymdocent roep een lichaamsonderdeel met een getal. Het is aan het team om te kiezen wie welke opdracht uitvoert. Welk team houdt dit het langst vol?
Wat heb je nodig?
Hoe werkt het?
Verzin een maximaal aantal handen en voeten dat gebruikt mag worden door de teams om aan de overkant te komen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan 2 voeten en 10 handen bij een groepsgrootte van 5 personen; ze kunnen dan door iemand op de rug te nemen heen en weer lopen of bijvoorbeeld als kruiwagenloop met z’n allen naar de overkant gaan. Dit aantal handen en voeten moet dus aangepast worden aan de groepsgrootte.
Wat heb je nodig?
Hoe werkt het?
Er zijn meerdere teams (afhankelijk van de groepsgrootte). Er liggen een x aantal tennisballen klaar in een hoepel. De bedoeling is dat de tennisballen op de dopjes terechtkomen. Dit moet in estafettevorm gebeuren. Nummer één brengt de tennisbal naar het eerste dopje en rent terug, tikt de volgende aan en die brengt diezelfde tennisbal naar dopje twee. Dit gaat door totdat de bal in het laatste dopje is beland. De estafette gaat door tot alle tennisballen in alle dopjes liggen. Het snelste team wint!
Er zijn ontzettend veel leuke samenwerkingsspelen te bedenken voor tijdens de gymles. Hopelijk geeft dit blog jullie wat inspiratie om de gymles leuker te maken en ervoor te zorgen dat kinderen bewegen associëren met plezier. Hiernaast hopen we op deze manier te werken aan de motorische ontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Samenwerken is hier erg belangrijk voor. Uiteraard staat er bij deze samenwerkingsspelen één ding voorop; bewegen met plezier!
Lees ook een blog over bewegen op school; wanneer, hoeveel en hoe?