Actueel
June 25, 2024

Belangrijke aanvullingen op het onderzoek “van meten naar bewegen”

Op 28 mei 2024 publiceerde het Mulier Instituut het rapport 'Van Meten naar Bewegen'. Dit rapport, een vervolg op een onderzoek uit 2019, analyseert hoe negen Nederlandse gemeenten (vijf meer dan in de vorige studie) motorische meetinstrumenten inzetten. De hoofdvraag binnen het onderzoek is: hoe zetten gemeenten een meetinstrument in voor het meten van motorische vaardigheden als onderdeel van een integrale aanpak voor het verbeteren van de motorische vaardigheden van kinderen, en welke succesfactoren en belemmeringen ervaren zij hierbij?

Belangrijke aanvullingen op het onderzoek “van meten naar bewegen”

New mobile apps to keep an eye on

Hendrerit enim egestas hac eu aliquam mauris at viverra id mi eget faucibus sagittis, volutpat placerat viverra ut metus velit, velegestas pretium sollicitudin rhoncus ullamcorper ullamcorper venenatis sed vestibulum eu quam pellentesque aliquet tellus integer curabitur pharetra integer et ipsum nunc et facilisis etiam vulputate blandit ultrices est lectus eget urna, non sed lacus tortor etamet sed sagittis id porttitor parturient posuere.

  1. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur rhoncus ullamcorper ullamcorper
  2. Mauris aliquet faucibus iaculis dui vitae ullamco
  3. Posuere enim mi pharetra neque proin vulputate blandit ultrices
  4. Posuere enim mi pharetra neque  pellentesque aliquet tellus proindi

What new social media mobile apps are available in 2023?

Sollicitudin rhoncus ullamcorper ullamcorper venenatis sed vestibulum eu quam pellentesque aliquet tellus integer curabitur pharetra integer et ipsum nunc et facilisis etiam vulputate blandit ultrices est lectus vulputate eget urna, non sed lacus tortor etamet sed sagittis id porttitor parturient posuere.

Posuere enim mi pharetra neque proin vulputate blandit ultrices

Use new social media apps as marketing funnels

Eget lorem dolor sed viverra ipsum nunc aliquet bibendum felis donec et odio pellentesque diam volutpat commodo sed egestas aliquam sem fringilla ut morbi tincidunt augue interdum velit euismod eu tincidunt tortor aliquam nulla facilisi aenean sed adipiscing diam donec adipiscing ut lectus arcu bibendum at varius vel pharetra nibh venenatis cras sed felis eget.

  • Lorem ipsum dolor sit amet consectetur fringilla ut morbi tincidunt.
  • Mauris aliquet faucibus iaculis dui vitae ullamco neque proin vulputate interdum.
  • Posuere enim mi pharetra neque proin  bibendum felis donec et odio.
  • Posuere enim mi pharetra neque proin aliquam mauris at viverra id mi eget.
“Eget lorem dolor sed viverra ipsum nunc aliquet bibendum felis donec et odio pellentesque diam volutpat.”
Try out Twitter Spaces or Clubhouse on iPhone

Nisi quis eleifend quam adipiscing vitae aliquet bibendum enim facilisis gravida neque velit euismod in pellentesque massa placerat volutpat lacus laoreet non curabitur gravida odio aenean sed adipiscing diam donec adipiscing tristique risus amet est placerat in egestas erat imperdiet sed euismod nisi.

What app are you currently experimenting on?

Eget lorem dolor sed viverra ipsum nunc aliquet bibendum felis donec et odio pellentesque diam volutpat commodo sed egestas aliquam sem fringilla ut morbi tincidunt augue interdum velit euismod eu tincidunt tortor aliquam nulla facilisi aenean sed adipiscing diam donec adipiscing ut lectus arcu bibendum at varius vel pharetra nibh venenatis cras sed felis eget.

Het rapport geeft waardevolle inzichten in de aanpak en ervaringen van de negen gemeenten. We zien hoe gemeenten verschillende meetinstrumenten en methoden inzetten, en wat de beperkingen van de verschillende instrumenten zijn. Het is interessant om te zien hoe verschillende meetinstrumenten worden ingezet en waar gemeenten tegenaan lopen in de praktijk.

Meetinstrumenten zijn niet het doel, maar een middel

Kortom, interessant! Tegelijkertijd vraag ik me af of de aanbevelingen en conclusies beleidsmakers en beweegprofessionals echt verder helpen. Er ontbreekt een diepgaand inzicht in het laatste deel van de hoofdvraag: hoe goed is het daadwerkelijk gelukt om de motorische vaardigheden van kinderen te verbeteren? Inzicht in de gezondheidsimpact zou andere gemeenten een beter beeld geven van hoe de motoriek succesvol kan worden verbeterd.

Hoeveel procent minder motorische achterstanden zijn er dankzij alle inzet gerealiseerd? Wat zijn de belangrijkste belemmeringen die zijn overwonnen en welke succesfactoren hebben bijgedragen aan het verbeteren van de motoriek van kinderen?

In de aanbevelingen wordt gesteld dat: "het doel van de inzet van het meetinstrument voor het meten van motorische vaardigheden in de gemeente expliciet moet worden gemaakt". Dit lijkt een verkeerde benadering, waarbij het meetinstrument centraal staat en het programma/de aanpak secundair lijkt. Een meetinstrument moet vooral een hulpmiddel zijn, geen doel op zich.

Focus op een goed programma

Richt je primair op het vormgeven van een goed programma met heldere doelen.  Werk gericht naar deze doelen toe, waarbij je een meetinstrument gebruikt om de voortgang te volgen en bij te sturen. Monitoren, screenen, benchmarken en evalueren zijn cruciaal om de doelen voor een gezonde leefstijl te behalen.

Basisscholen als belangrijke belemmering

Het onderzoek laat zien dat bijna alle gemeenten moeite hebben om scholen mee te krijgen. Dit komt deels doordat instrumenten als de Block-test en 4-S-test arbeidsintensief en tijdrovend zijn, en soms rooster aanpassingen van de school vereisen.

Schooldirecteuren zien motoriek vaak niet als prioriteit, waardoor draagvlak realiseren meer vraagt dan een simpele uitnodiging. Het is jammer dat het onderzoek hier niet dieper op ingaat. Hoe hebben de verschillende casestudies draagvlak onder scholen gerealiseerd? Wat zijn de belangrijke voorwaarden om draagvlak te vergroten of te versnellen? Of waarom is het juist wel of niet gelukt om scholen goed mee te krijgen?

Dit zijn belangrijke inzichten die beleidsmakers enorm zouden helpen, gezien de tijd en energie die de afgelopen jaren is gestoken in het betrekken van scholen in dit soort gezonde-levensstijl aanpakken.

Omdat we uit ervaring weten hoe lastig het kan zijn om scholen te overtuigen deel te nemen, hebben we op basis van succesvolle ervaringen van gemeenten en gesprekken met schooldirecteuren de belangrijkste voorwaarden voor het meekrijgen van basisscholen op een rijtje gezet. Dit is een waardevolle aanvulling op het bestaande onderzoek, praktisch en direct toepasbaar.

Download hier de PDF ''Voorwaarden om scholen mee te krijgen''

Benieuwd naar het onderzoek? Deze lees je hier.