Basisscholen kunnen een cruciale rol vervullen in het bijdragen van een gezonde leefstijl onder kinderen. Echter niet alle basisscholen staan te springen om hierin een actieve rol te vervullen. Hoe creëer je draagvlak en commitment onder basisscholen voor het onderwerp 'Gezonde Leefstijl'? En hoe zorg je dat zij een waardevolle partner worden op lokaal niveau?
Hendrerit enim egestas hac eu aliquam mauris at viverra id mi eget faucibus sagittis, volutpat placerat viverra ut metus velit, velegestas pretium sollicitudin rhoncus ullamcorper ullamcorper venenatis sed vestibulum eu quam pellentesque aliquet tellus integer curabitur pharetra integer et ipsum nunc et facilisis etiam vulputate blandit ultrices est lectus eget urna, non sed lacus tortor etamet sed sagittis id porttitor parturient posuere.
Sollicitudin rhoncus ullamcorper ullamcorper venenatis sed vestibulum eu quam pellentesque aliquet tellus integer curabitur pharetra integer et ipsum nunc et facilisis etiam vulputate blandit ultrices est lectus vulputate eget urna, non sed lacus tortor etamet sed sagittis id porttitor parturient posuere.
Eget lorem dolor sed viverra ipsum nunc aliquet bibendum felis donec et odio pellentesque diam volutpat commodo sed egestas aliquam sem fringilla ut morbi tincidunt augue interdum velit euismod eu tincidunt tortor aliquam nulla facilisi aenean sed adipiscing diam donec adipiscing ut lectus arcu bibendum at varius vel pharetra nibh venenatis cras sed felis eget.
“Eget lorem dolor sed viverra ipsum nunc aliquet bibendum felis donec et odio pellentesque diam volutpat.”
Nisi quis eleifend quam adipiscing vitae aliquet bibendum enim facilisis gravida neque velit euismod in pellentesque massa placerat volutpat lacus laoreet non curabitur gravida odio aenean sed adipiscing diam donec adipiscing tristique risus amet est placerat in egestas erat imperdiet sed euismod nisi.
Eget lorem dolor sed viverra ipsum nunc aliquet bibendum felis donec et odio pellentesque diam volutpat commodo sed egestas aliquam sem fringilla ut morbi tincidunt augue interdum velit euismod eu tincidunt tortor aliquam nulla facilisi aenean sed adipiscing diam donec adipiscing ut lectus arcu bibendum at varius vel pharetra nibh venenatis cras sed felis eget.
In deze blog delen we de ervaringen eninzichten van collega gemeenten. We werkten de belangrijkste gemeenschappelijkelearnings uit en vatten deze voor je samen. Zodat deze je hopelijk kunnen helpen om de basisscholen in jouw gemeentebeter te betrekken.
Basisscholen meekrijgen op een gebied waar voor hen geen prioriteit ligt is lastig. Daarbij is er vaak weinig kennis, noch ervaring, waardoor basisscholen terughoudend zijn. Het gezegde, onbekend maakt onbemind, is hierop sterk van toepassing. Het is dan ook van belang de situatie en houding van de basisscholen goed te begrijpen.
Allereerst staan de basisvaardigheden zoals rekenen en taal nog altijd centraal binnen het basisonderwijs. Hierin horen sport, bewegen en een gezonde leefstijl niet thuis. De Onderwijs Inspectie toetst en controleert sterk op deze basisvaardigheden, dus het overgrote deel van de tijd is de school hierop gefocust.
Veel basisscholen kampen daarnaast met uitdagingen zoals personeelstekort en achterstanden onder leerlingen vanwege de naweeën van de coronaperiode.
Veel basisscholen namen de afgelopen jaren deel aan uiteenlopende projecten en staken hier veel energie in om dit succesvol te maken. Veel van deze projecten waren subsidie afhankelijk, en daarmee van korte duur. Zonde, want scholen hebben vaak geen baat bij kortlopende incidentele projecten, maar aan duurzame samenwerkingen.
Vanuit bovenstaande inzichten begrijp je vast dat het tijd kost om basisscholen te betrekken en overtuigen. Het creëren van draagvlak is cruciaal voor een duurzame betrokkenheid van basisscholen, en kan alleen door hen het nut en de noodzaak van een gezonde leefstijl in te laten zien.
De situatie van een gemeente verschilt vaak sterk ten opzichte van een andere gemeente. Denk bijvoorbeeld aan de relatie tussen scholen en gemeentelijke uitvoerders. Bestaat er al een langere relatie? Zijn er bepaalde ervaringen vanuit het verleden, die een nieuwe samenwerking in de weg staan? Of is er op dit vlak nog weinig of helemaal niet samengewerkt?
Hoe goed of minder goed de relatie met het onderwijs ook is, een van de belangrijkste zaken voor iedere gemeente is om goed te kijken welke barrières er wellicht eerst bij de scholen weggenomen moeten worden. Om vervolgens te zorgen voor draagvlak en commitment. En op deze twee punten zien we het vaak misgaan in communicatie en aanpak richting scholen. Wat gaat er vaak mis:
Ga eens na welke ervaringen de scholen of de schoolbesturen hebben met jou als gemeente (gemeentelijke uitvoerder). Hoe is de samenwerking tot nog toe verlopen? Of dient deze relatie nog neergezet en opgebouwd te worden? Welke organisaties en personen zouden kunnen helpen om tot een goede relatie te komen? Op welke niveaus kun je de relaties het beste bouwenen versterken? Heeft bij jullie het bestuurlijk, het directie of juist het docentenniveau aandacht nodig?
Het creëren van draagvlak en commitment onder basisscholen voor deelname aan gezonde leefstijl aanpakken, is cruciaal voor een langdurige deelname van deze basisscholen. Inmiddels zijn er behoorlijk wat gemeenten die dit proces succesvol hebben doorlopen.
We hebben geanalyseerd hoe deze gemeenten draagvlaken commitment creëren onder de basisscholen. Daarbij kwamen we tot de volgende belangrijke succesfactoren:
Door bovenstaande elementen goed te borgen in je communicatie en aanpak, zullen basisscholen veel beter open staan om deel te nemen aan de gezonde leefstijl plannen. En zo wordt de kans op een succesvolle participatie van basisscholen een stuk groter.
Het kan zo zijn dat het niet direct lukt scholen in een gesprek mee te krijgen. Soms zijn hier twee of misschien wel drie gesprekken voor nodig. Dit is een kwestie van inschatten en aanvoelen. Ga in deze fase niet te snel. Het meekrijgen van de scholen is cruciaal met het oog op een lange samenwerking en commitment.
Bovenstaand klinkt als een behoorlijke tijdsinvestering, zeker voor grotere gemeenten met veel basisscholen. En ja, de tijdsinvestering is inderdaad best fors. Maar tegelijkertijd levert het gaandeweg alleen maar tijd op.
Omdat vanaf de start helder is voor de basisscholen, wat het plan, doel, rol, taak en dus tijdsinvestering is.
Bij gemeenten die deze fase goed hebben neergezet en voldoende tijd hebben genomen de scholen goed mee te krijgen loopt het uitvoeringsproces veel beter en soepeler. Waardoor ze uiteindelijk meer voor elkaar krijgen. Een ander belangrijk punt is, dat als je scholen hebt betrokken zij zich meer verantwoordelijk voelen binnen het gehele gezondheidsprogramma, waarop zij bewust ja hebben gezegd.
Meer weten over hoe de gemeente Bronckhorst de Gezonde Jeugd Monitor inzet? Bekijk hier het webinar 'Scoren met GALA, hoe ga je dit doen?’ en leer hoe Bronckhorst de Gezonde Jeugd Monitor inzet om de GALA ambities van de gemeente waar te maken.