Ontdek hoe de MQ Scan de motorische ontwikkeling van kinderen tussen 6 en 12 jaar in kaart brengt op een leuke en wetenschappelijk betrouwbare manier. Leer hoe snelheid in beweging gekoppeld is aan kwaliteit volgens het Athletic Skills Model, en hoe dit kinderen helpt om beter te bewegen en meer plezier te beleven aan sport en gymlessen.
Hendrerit enim egestas hac eu aliquam mauris at viverra id mi eget faucibus sagittis, volutpat placerat viverra ut metus velit, velegestas pretium sollicitudin rhoncus ullamcorper ullamcorper venenatis sed vestibulum eu quam pellentesque aliquet tellus integer curabitur pharetra integer et ipsum nunc et facilisis etiam vulputate blandit ultrices est lectus eget urna, non sed lacus tortor etamet sed sagittis id porttitor parturient posuere.
Sollicitudin rhoncus ullamcorper ullamcorper venenatis sed vestibulum eu quam pellentesque aliquet tellus integer curabitur pharetra integer et ipsum nunc et facilisis etiam vulputate blandit ultrices est lectus vulputate eget urna, non sed lacus tortor etamet sed sagittis id porttitor parturient posuere.
Eget lorem dolor sed viverra ipsum nunc aliquet bibendum felis donec et odio pellentesque diam volutpat commodo sed egestas aliquam sem fringilla ut morbi tincidunt augue interdum velit euismod eu tincidunt tortor aliquam nulla facilisi aenean sed adipiscing diam donec adipiscing ut lectus arcu bibendum at varius vel pharetra nibh venenatis cras sed felis eget.
“Eget lorem dolor sed viverra ipsum nunc aliquet bibendum felis donec et odio pellentesque diam volutpat.”
Nisi quis eleifend quam adipiscing vitae aliquet bibendum enim facilisis gravida neque velit euismod in pellentesque massa placerat volutpat lacus laoreet non curabitur gravida odio aenean sed adipiscing diam donec adipiscing tristique risus amet est placerat in egestas erat imperdiet sed euismod nisi.
Eget lorem dolor sed viverra ipsum nunc aliquet bibendum felis donec et odio pellentesque diam volutpat commodo sed egestas aliquam sem fringilla ut morbi tincidunt augue interdum velit euismod eu tincidunt tortor aliquam nulla facilisi aenean sed adipiscing diam donec adipiscing ut lectus arcu bibendum at varius vel pharetra nibh venenatis cras sed felis eget.
Een beweegbaan ontstaan vanuit de visie van het Athletic Skills Model, oftewel de Athletic Skills Track (AST). Het brengt op een leuke en snelle manier de motorische vaardigheid (MQ) in kaart. Hoe sneller je de MQ Scan aflegt, hoe beter je score. Maar beweeg je beter als je een snellere tijd hebt? Een antwoord vinden we in onderzoek van Annelies Brocken (VU Amsterdam). Hieruit blijkt dat de beoordelingen van de kwaliteit van bewegen van een aantal vaardigheden door vakleerkrachten aan de hand van een leerlingvolgsysteem, overeenkomen met de snelheid waarmee een kind de MQ Scan aflegt. Dat wil dus zeggen dat iemand die sneller de MQ Scan aflegt ook kwalitatief beter beweegt. Hoe zit dat?
1000 keer een stap maken tijdens het lopen of rennen is 1000 maal een andere uitvoering. Voor de MQ Scan geldt hetzelfde: 1000 keer over de MQ Scan gaan levert 1000 maal andere beweegpatronen en uitvoeringen op. Het resultaat is wel vergelijkbaar, maar de uitvoering is telkens anders. In plaats van het streven naar een ideale eindvorm van één kwalitatieve uitvoering, is het veel interessanter om het oplossend vermogen binnen de gegeven variatie te ontwikkelen. De snelheid waarmee vaardigheden efficiënt aan elkaar gekoppeld worden is daarmee ook belangrijk voor de kwaliteit van bewegen. Deze complexe coördinatieve aansturing verdeeld ASM in zeven, overlappende, coördinatieve vermogens: de Coordinative Abilities (zie afbeelding hiernaast).
De kwaliteit van bewegen zit opgesloten in de snelheid waarmee een kind de MQ Scan aflegt. Een vaardigheid in één specifieke eindvorm ontwikkelen betekent niet dat je dan ook absoluut motorisch vaardiger bent en dus ook sneller de MQ Scan aflegt. Je wordt sneller als je op een efficiënte wijze je coördinatieve vermogens kan toepassen, ofwel de aanpassing binnen de complexe variaties. De aansturing verbeteren is dus niet alleen te vatten in losse skills of uitingen van bewegingsvaardigheden. De oplossing zit met name in het ontwikkelen van een sterk aanpassingsvermogen. Dit wordt volgens ASM ontwikkeld door een veelzijdige inbreng van de tien Basic Movement Skills die allen impliciet, een uitgebreid beroep doen op alle zeven boven genoemde coördinatieve vermogens. Als gevolg daarvan zal het kind beter leren bewegen en ook sneller over de MQ Scan gaan.
Kwalitatief goed bewegen is ook wel zichtbaar aan de buitenkant tijdens de uitvoering, maar dit is alleen het topje van de ijsberg. Belangrijk deel van de kwaliteit bevindt zich onder water en is verbonden met de al eerder genoemde complexe kwaliteit van de aansturing (zie afbeelding hieronder).
Neem als voorbeeld een koprol. Bij uitstek een vaardigheid waar vaak aandacht aan besteed wordt in beweegprogramma’s voor jonge kinderen en ook aanwezig is in de MQ Scan. De zichtbare uitvoering uit zich in het maken van een rechte, voorwaartse rol. Als een kind moeite heeft met de koprol, zou je kunnen stellen dat je in de methodiek op zoek gaat naar oefenstof die aansluit op het niveau voor de koprol, en vervolgens de koprol gaat oefenen om die te verbeteren. Terug vanuit de complexe aansturing en oplossingen gedacht, draaien beweegprogramma’s om o.a. ruimtelijk oriëntatievermogen, ritmisch vermogen of evenwichtsvermogen die ontwikkeld worden door juist op een gevarieerde wijze te rollen, duikelen en te draaien om alle lichaamsassen, in alle richtingen en in gevarieerde omgevingen.
De aangeboden oefenstof kan dan bestaan uit elementen als achteruit- diagonaal- en zijwaarts rollen, radslagen maken, rekstok duikelen, judo rollen, free running, turnvormen, zwemmen en meer. Allen hebben een relatie met de koprol vanuit de aansturing in ruimtelijk oriëntatievermogen en op deze wijze krijgt het koppelingsvermogen een kwaliteitsimpuls. Door een gestructureerd, gevarieerd beweegaanbod ontstaat er een duurzame ontwikkeling van deze complexe aansturing met meer mogelijkheden en variatie binnen de beweegprogramma’s. Dit levert naast meer kwaliteit in bewegen ook veel meer plezier op in bewegen!
Wil je meer weten over de Athletic Skills Model filosofie, kijk dan op Athletic Skills Model. Hier kan je alle informatie en contactgegevens vinden over de organisatie, uitvoering en werking van het ASM.