Mireille Eilander, bewegingswetenschapper en EMS-professional bij PreventiMed, deelt haar ervaringen en inzichten over de cruciale rol van motorische ontwikkeling bij kinderen van 4-12 jaar. In een diepgaand interview legt ze de nadruk op de uitdagingen waarmee kinderen kampen en de gevolgen voor gezondheid en concentratie. Het belang van natuurlijke bewegingsdrang wordt benadrukt, zowel op school als thuis. Ontdek meer in het volledige interview op de blog.
Hendrerit enim egestas hac eu aliquam mauris at viverra id mi eget faucibus sagittis, volutpat placerat viverra ut metus velit, velegestas pretium sollicitudin rhoncus ullamcorper ullamcorper venenatis sed vestibulum eu quam pellentesque aliquet tellus integer curabitur pharetra integer et ipsum nunc et facilisis etiam vulputate blandit ultrices est lectus eget urna, non sed lacus tortor etamet sed sagittis id porttitor parturient posuere.
Sollicitudin rhoncus ullamcorper ullamcorper venenatis sed vestibulum eu quam pellentesque aliquet tellus integer curabitur pharetra integer et ipsum nunc et facilisis etiam vulputate blandit ultrices est lectus vulputate eget urna, non sed lacus tortor etamet sed sagittis id porttitor parturient posuere.
Eget lorem dolor sed viverra ipsum nunc aliquet bibendum felis donec et odio pellentesque diam volutpat commodo sed egestas aliquam sem fringilla ut morbi tincidunt augue interdum velit euismod eu tincidunt tortor aliquam nulla facilisi aenean sed adipiscing diam donec adipiscing ut lectus arcu bibendum at varius vel pharetra nibh venenatis cras sed felis eget.
“Eget lorem dolor sed viverra ipsum nunc aliquet bibendum felis donec et odio pellentesque diam volutpat.”
Nisi quis eleifend quam adipiscing vitae aliquet bibendum enim facilisis gravida neque velit euismod in pellentesque massa placerat volutpat lacus laoreet non curabitur gravida odio aenean sed adipiscing diam donec adipiscing tristique risus amet est placerat in egestas erat imperdiet sed euismod nisi.
Eget lorem dolor sed viverra ipsum nunc aliquet bibendum felis donec et odio pellentesque diam volutpat commodo sed egestas aliquam sem fringilla ut morbi tincidunt augue interdum velit euismod eu tincidunt tortor aliquam nulla facilisi aenean sed adipiscing diam donec adipiscing ut lectus arcu bibendum at varius vel pharetra nibh venenatis cras sed felis eget.
Mireille Eilander, bewegingswetenschapper (Bachelor gezondheidswetenschappen, master bewegingswetenschappen.) is een EMS-professional bij PreventiMed en heeft veel kennis en ervaring op het gebied van de motorische ontwikkeling bij kinderen.
Ze is onderzoeker geweest bij het VUMC en was een stagiaire van het project Slim door Gym.
Ik heb een tijdje stage gelopen bij het project Slim door Gym. Slim door Gym’ is een onderzoeksproject naar het effect van twee specifieke programma’s in het bewegingsonderwijs op cognitieve vaardigheden van kinderen. Ook wordt de invloed op overgewicht, fitheid en motorische vaardigheden bekeken. Voor het experiment zijn vervolgens twee bewegingsinterventies ontwikkeld, waarvan op basis van de uitkomsten van het literatuuronderzoek kon worden verwacht dat ze positieve effecten zouden opleveren. Ik heb een deel van de motorische, cognitieve en fitheidstesten afgenomen bij groep 5 en 6 op verschillende scholen in verschillende provincies.
Over het algemeen schrok ik vaak van de resultaten. Sommige kinderen vonden het al lastig om vooruit te balanceren op een redelijk dikke balk. Gemiddeld genomen presteerden de kinderen ondermaats op de onderdelen (wanneer dit werd vergeleken met de standaard). Wat bijzonder was dat de resultaten per school (regio) vaak erg verschilden. Ik heb de testen op veel plekken in Nederland afgenomen. Zo presteerden kinderen gemiddeld beter op de testen wanneer ze afkomstig waren uit het zuiden of oosten van Nederland. Kinderen uit het westen presteerden over het algemeen minder goed.
OVER HET ALGEMEEN SCHROK IK VAAK VAN DE RESULTATEN. SOMMIGE KINDEREN VONDEN HET AL LASTIG OM VOORUIT TE BALANCEREN OP EEN REDELIJK DIKKE BALK
Op jonge leeftijd wordt vaak al veel bepaald door de motorische ontwikkelingen op de lichaamssamenstelling van een kind (denk aan vetcellen / kraakbaan aanmaak). Naast de lichamelijke consequenties van motorische ontwikkeling ligt er ook psychologisch aspect aan ten grondslag. Volgens onderzoek verricht aan de Oregon State University in 2016 (1) kunnen kleuters met een goede motoriek zich beter concentreren op een taakje en zijn ook beter in staat tot sociale interactie.
Ook het concentratievermogen blijkt beter te zijn bij kinderen met een goed ontwikkelde motoriek.
Deze samenhang geeft aan dat bewegen niet alleen een positief effect heeft op lichamelijke ontwikkelingen, maar ook op de ontwikkeling van cognitieve functies van kinderen. Een kind dat teveel bezig is met tv/tablet of computers ontwikkelt zich motorisch maar dus ook sociaal minder goed. Het zorgt voor overgewicht en slechter slapen, maar hebben ook sneller last van psychische problemen.
De natuurlijke bewegingsdrang bij kinderen is aangeboren. De behoefte om te experimenteren is groot en op deze manier zoeken kinderen naar manieren om zich fysiek te ontwikkelen. Ook motoriek hangt hier sterk mee samen. Opvallend is dat we kinderen hier alleen de eerste 4 jaar vrij in laten. Daarna is school verplicht en wordt ze eigenlijk geleerd om een groot gedeelte van de dag aan tafel te zitten. De grove motoriek is vaak al redelijk ontwikkeld, maar moet vanaf het 4e levensjaar worden verfijnd. Bewegen en spelenderwijs leren en beweegeducatie (zoals gymlessen) zouden een grote rol moeten spelen op basisscholen. Gymlessen worden vaak onderschat, terwijl dat voor sommige kinderen het enige moment is dat ze in beweging komen.
Ook thuis moet bewegen (met name buitenspelen) meer gestimuleerd worden. Slechts 14 procent van de kinderen tussen de 6 en 12 jaar speelt elke dag buiten (Volkskrant, 2018). Voor een optimale motorische ontwikkeling moet er meer aandacht komen voor beweging op school, maar ook na school.
Kijk voor meer informatie op slimdoorgym